2015. már 26.

8 repülőgép tragédia, amikor a pilóta lett öngyilkos

írta: eisen64
8 repülőgép tragédia, amikor a pilóta lett öngyilkos

Magánéleti problémák és terrorizmus is ok lehet

plane.jpg

Ritkán bár, de előfordult a repülés történetében, hogy egy pilóta szándékosan vezette a földnek a repülőgépet. Az alábbiakban nyolc ilyen esetet gyűjtöttünk össze a News Aviation kutatása alapján. Ezek közül három eset - éppen a legtöbb áldozattal járó tragédiák - emlékeztetnek a Germanwings lezuhanásáraa pilóta akkor döntött a végzetes tett mellett, amikor egyedül maradt a fülkében.  

1976. szeptember 29., Antonov 2, 12 áldozat: Egy orosz pilóta ellopta a gépet, és Novoszibirszkben egy lakótelepi tömbbe csapódott, ahol elvált felesége élt.  

1979. augusztus 22., HS-748, 4 áldozat: Egy 23 éves repülőgép műszerész, akit éppen elbocsátottak állásából, a bogotai repülőtéren ellopott egy katonai tehergépet, és egy közeli lakóövezetbe csapódott. 

1994. július 13., 1 áldozat: Egy orosz légierőnél dolgozó technikus ellopott egy gépet a kubinkai repülőtéren, amely lezuhant, miután kifogyott az üzemanyag.

1994. augusztus 21., ATR-42, 44 áldozat: A Royal Air Maroc ATR-42 Agadirból induló gépe nem sokkal a felszállás után lezuhant az Atlasz-hegységben. A vizsgálat szerint a pilóta szándékosan lekapcsolta a robotpilótát, és a földnek irányította a gépet.

1997. december 19., Boeing 737, 104 áldozat: A SilkAir 185 járata a dzsakartai indulás után még Indonéziában a földnek csapódott. A vizsgálat szerint a kapitány szándékosan vezette a földnek a gépet, miután az első tiszt elhagyta a pilótafülkét. A feltételezések szerint a kapitány munkahelyi és anyagi problémái miatt lett öngyilkos.

A Nat Geo dokumentumfilmje a SilkAir 185 tragédiájáról itt látható:

1999. október 11., ATR-42, 1 áldozat: Az Air Botswana egyik pilótája, akit orvosi okok miatt eltiltottak a repüléstől, felszállt egy repülőgéppel. Rádión több követelést közölt a légi irányítással, majd bejelentette, hogy inkább lezuhan a géppel. A gaboronei repülőtéren parkoló két üres ATR-42-es gépbe csapódott.

1999. október 31., Boeing 767, 217 áldozat: Az Egypt Air 990-es járata 30 perccel a new yorki JFK repülőtérről való felszállás után hirtelen süllyedni kezdett, röviddel azután, hogy a kapitány elhagyta a pilótakabint. Bár az egyiptomi hatóságok nem fogadták el a vizsgálat eredményét, minden valószínűség szerint az első tiszt szándékosan zuhant le a géppel, amit a személyzet hiába próbált megakadályozni. A fekete doboz szerint a dulakodást követően az utolsó rögzített hang az első tiszt "Allah akhbar" kiáltása volt a végzetes zuhanás előtt.

Az Egypt Air 990 tragédiájáról itt látható egy prezi.

egyptair.jpg
2013. november 29., EJP 190, 33 áldozat: A LAM 470-es járat Maputo és Luanda között közlekedő járata Namíbiában zuhant le. A kapitány szándékosan a vezette a földnek a járatot, miután az első tiszt kiment a kabinból.

+ 1 végül meghiúsult kísérlet, amelyre olvasónk, santer hívta fel a figyelmet:

1994. április 7., DC-10: A FedEx 705 teherszállító járata Memphisből indult a kaliforniai San José-ba. A gépen utazott egy FedEx alkalmazott, aki táskájában több fejszét és egy szigonypuskát is fel tudott vinni a fedélzetre. Aubum Calloway terve az volt, hogy megöli a személyzetet és géppel öngyilkosságot követ el. Arra számított, hogy a biztosító kifizeti családjának a 2,5 millió dolláros életbiztosítási kötvényt. A terv nem sikerült, a személyzet tagjai közül többen súlyos sérüléseket szenvedtek, de végül legyűrték a támadót és épségben földre tették a gépet. Calloway-t tényleges életfogytiglanra ítélték.

és plusz egy kísértetjárat, amire a mai napig nincs magyarázat:

2005. augusztus 14., Helios Airways, 121 áldozat:  A ZU522-es számú járat Larnakából szállt fel hatfőnyi legénységgel és 115 utassal a fedélzetén. Nem sokkal a felszállást követően a pilóta jelezte, hogy gond van a légkondicionáló berendezéssel. A gép 9 óra 37 perckor lépett be a görög légtérbe, a görög légi irányítás azonban nem tudott kapcsolatot teremteni a géppel, ezt követően 10 óra 30 perckor riadóztatták a légierőt. 10 óra 55 perckor a légierő két F-16-osa elindult az utasszállító befogására. A két vadászgép 11 óra 20 perckor érte utol a Boeing 737-est, majd 43 percen keresztül kísérte, egészen annak becsapódásáig. A vadászpilóták beszámolója szerint a pilótafülkében két ember bajlódott a gép kezelőszerveivel, miközben a másodpilóta eszméletlenül feküdt az ülésén. A történet folytatása itt.

Valamint ott van a Malaysian Airways MH370 járata, ami nyomtalanul tűnt el tavaly márciusban.

Szólj hozzá

terrorizmus germanwings repülőgép Németország Lufthansa