2016. nov 03.

Airbnb-s vagy? Kötelező támogatnod az LMBTQ-jogokat, nincs mese

írta: mbrave
Airbnb-s vagy? Kötelező támogatnod az LMBTQ-jogokat, nincs mese

„Homofóbok” nem adhatnak és nem vehetnek ki lakást

bnb_billboard_02-2000x1125-1.jpgNovember elsejétől már nem adhat ki és nem vehet ki lakást az az Airbnb felhasználó, aki nem csatlakozik a közösségi szállásmegosztó úgynevezett „közösségi vállalásához”, aminek keretében többek között kijelenti, hogy nem táplál nemi identitásból vagy szexuális orientáltságból fakadó előítéletet az LGBTQ-közösség tagjai felé. A közel kétmillió szállásadót tömörítõ hálózaton a „homofóbok” mellett törléssel szankcionálják továbbá az ellenőrzés során „rasszistának” vagy „idegengyűlölőnek” talált lakástulajdonosokat is.

A „vallásszabadság nem jogosít föl a diszkriminációra” – üzeni a konzervatív keresztényeknek az Airbnb jogi partnere, aki az összes közösségi hálózatra kiterjesztené a kötelező érvényű szabályozást. Az ötlet értelmi szerzője a jelek szerint Margaret L. Richardson, az Igazságügyi Minisztérium kabinetfőnöke, aki Obama belső tanácsadójaként 281-szer tett látogatást a Fehér Házban.

jvc132.jpeg

Shadi Petosky transznemű aktivista, aki maga mellé állította az Airbnb-t

„Igazán nagyra értékelem az őszinteségét! Szálláskérelmét nem tudom befogadni, de köszönöm, hogy jelentkezett. 13 éves fiammal élek a lakásban, és mivel éppen most tölti a kamaszkorát, nem akarom, hogy kényelmetlenül érezze magát a saját otthonában. Még egyszer nagyon köszönöm megértését és az őszinteségét” – ezt az üzenetet posztolta júniusban a Twitteren felháborodva Shadi Petosky, egy ismert amerikai TV-producer, aki Airbnb-profiljában feltüntette, hogy transznemű, vagyis férfi létére nővé operáltatta át magát. A cég az egyedülálló anyuka fiókját – aki egyébként albérleti díját fedezte azzal, hogy minneapolisi lakásá­nak egyik szobáját meghirdette – a botrány kitörése után egy nappal törölte, és egyben ígéretet tett arra, hogy a jövőben úgy alakítják át a rendszert, hogy hasonló „sértő megnyilvánulás” többé ne fordulhasson elő:

Az Airbnb felismerte, hogy egy vállalat sem tűrheti el a rasszizmust és a diszkriminációt. A megkülönböztetés elleni harc még nem ért véget, és ez folyamatos éberséget követel mindannyiunktól

– fogalmazott a kaliforniai start-up, amely az LGBTQ-közösség felé tett gesztusként az Apple, Facebook, Google és a Microsoft mellett idén szintén vállalati szinten csatlakozott a San Franciscó-i melegfelvonuláshoz.

Eddig a pontig az ügy hasonló a keresztény cukrászok kontra meleg párok vitához, azt leszámítva, hogy itt a saját háztartását kellett volna az anyukának megosztania egy transznemű személlyel, ami így már nemcsak a lelkiismereti, hanem az állampolgárok magánszférához való jogát is érinti. A csavar a történetben akkor jött, amikor két hónapra rá az Airbnb fölvette Margaret L. Richardsont, Obama elnök tanácsadóját a Nemzetközi Irányelvek Fejlesztői csoportjának az élére, valamint ezzel párhuzamosan fölkérte a szintén erősen kormányközeli ACLU-t (Polgári Szabadságjogok Amerikai Uniója), hogy készítsen egy minden felhasználóra kötelező érvényű vállalást, hogy a homofóbiát, a rasszizmust és az idegengyűlöletet kiszorítsák a közösségi hálózatról.

A módosított felhasználói feltételeket a héten e-mailezték ki több millió lakástulajdonosnak – Magyarországon is –, egy hetet adva azok elfogadására. A mind a 191 országra kiterjesztett közösségi vállalással az alábbiakkal kell kötelezően azonosulni:

„Vállalom, hogy az Airbnb közösségéhez csatlakozók iránt – fajtól, vallástól, nemzeti hovatartozástól, etnikumtól, fogyatékosságtól, nemtől, nemi identitástól, szexuális orientáltságtól vagy kortól függetlenül – tiszteletet tanúsítok előítélet vagy elfogultság nélkül.”

A mellékelt 32 oldalas háttértanulmány alapján a „tisztelet” nemcsak azt jelenti, hogy egy Airbnb-partner nem utasíthat el hitbeli vagy személyes meggyőződésével ütköző értékrendű ügyfeleket, hanem azt is, hogy saját ingatlanában köteles „egyenlő” vendégszeretetet mutatni feléjük. Ezt a „közösségi vállalást” pedig előre el kell fogadni, hogy megelőzzék a minneapolisi esethez hasonlóakat.

A dokumentum kulcsszava a „közösség”, vagyis hogy az Airbnb nem „csupán” egy online szállásközvetítő szolgáltatás, hanem egy közösség, amiben üzletet csak azok köthetnek, akik előre azonosulnak annak felülről kimondott értékrendjével.

Nemcsak igazságot akarunk teremteni, hanem egy olyan példamutató kezdeményezést elindítani, amit más vállalatok is követnek majd

– nyilatkozta a Time magazinnak Brian Chesky, az Airbnb alapító-igazgatója, aki kiemelte, hogy úttörőként tekint a cégére: „Előbb-utóbb a törvény is szabályozza majd a területet, de mi nem akartuk ezt megvárni, hanem előre gondolkoztunk”.

tms_feat_20160119m_1062145b.jpg

Brian Chesky, az Airbnb alapítója

Hogy mit is szabályoz majd a törvény, arra Cheskynek közeli rálátása lehetett, ugyanis a szokatlanul radikális kezdeményezés a már említett Margaret L. Richardson és Laura W. Murphy munkássága, akik mindketten szoros kapcsolatban állnak az Obama-adminisztrációval. LinkedIn-profilja alapján Margaret L. Richardson történelem szakon végzett a Virginia Egyetemen, jogot tanult a Berkeley-n, valamint vezetés és szervezést a Harvardon, majd pedig 2007-ben civil aktivistaként csatlakozott az Obama Amerikáért kampányhoz, aminek sikere után rögtön magas rangú kormányzati pozíciókhoz jutott. 2009-től 2011-ig az elnök jogi tanácsadója volt, 2012 decemberéig helyettes kabinetvezető, majd kabinetvezető volt az Igazságügyi Minisztériumban.

A TheBlaze a Fehér Ház látogatói archívuma alapján kimutatta, hogy a tanácsadó a 19. legaktívabb látogatója volt az elnöki hivatalnak és Obama nyolcéves ciklusa alatt 281-szer kopogott be a Pennsylvania Avenue-n. 2015-ben tért vissza az üzleti szférába, és csatlakozott az Airbnb-hez, ahol kormányzati tapasztalata jól jött a cég és a szövetségi állam között zajló adózási és szabályozási vitában. A több száz millió dollárra feltőkésített vállalat jövője ugyanis attól függ, hogy zöld lámpát kap-e az üzleti modelljük, ami a taxitársaságokat kijátszó Uberhez hasonlóan arra épül, hogy a lakástulajdonosok a hálózaton keresztül a drága hotelek alá árazva szállásként adják ki ingatlanjaikat a vendégeknek. New York állama már betiltotta, több amerikai nagyváros pedig tervezi betiltani az Airbnb-t, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy ráfeküdjön a fokozott PR- és lobbitevékenységre.

cbstcx1viaagp13.jpg

Verushka Darling transzvesztita előadó az Airbnb arca a "Host with Pride" (Büszke házigazdák) kampányban 

A Richardson vezette Nemzetközi Irányelvek Fejlesztői Részleg „haladó szellemiségű” ötlete ezért is jöhetett remekül a cég szempontjából, mert a kormányzat felé bizonyítja az Airbnb elkötelezett társadalmi felelősségvállalását. A háttértanulmány elkészítésére felkért Laura W. Murphy több oldalt is szentel ennek bizonyítására, aminek egyfajta koronájaként mutatja be a „közösségi vállalás” úttörő koncepcióját. Murphy az ACLU washingtoni irodájának a vezetője, ami az egyik legismertebb liberális jogvédő csoport, és közel kétezer ügyvédet foglalkoztat. Fő profilja a halálbüntetés eltörlése, a transzneműek védelme, az egyneműek házassága, a meleg párok örökbefogadása, születésszabályozás és abortuszjog. Fő mottójuk, hogy a „vallásszabadság nem jogosít föl a diszkriminációra”, ami egyben utal fő céljukra, hogy a konzervatív kereszténységet kiszorítsák a közéletből. Ennek érdekében

több tucat keresztény iskolát pereltek be diszkriminációért, és hozzájuk kötődik a Tíz­parancsolat és a keresztek levetetése az állami épületekről.

Az Airbnb új felhasználói feltételeit a rendszerben lévő keresztény lakástulajdonosok egyre nagyobb számban kifogásolják, de a cég a „zéró tolerancia” jegyében továbbra is ragaszkodik a közösségi vállaláshoz. „Azzal, hogy elvárja az ügyfeleitől, hogy egy liberális elvű antidiszkriminációs nyilatkozatot tegyenek az üzleti kapcsolatért cserébe, az Airbnb tudatosan kizárja hálózatából a konzervatív keresztényeket” – reagált Rod Dreher, a The American Conservative magazin újságírója, aki korábban maga is aktívan használta bevételkiegészítésre a népszerű közösségi szállásmegosztót, így évi több ezer dolláros bevételtől esett el a meggyőződéséért. „Őszintén, az állam kötelezhet egy keresztény virágárust arra, hogy csokrot készítsen egy homoszexuális esküvőre, megtagadva hitbeli meggyőződését, miközben a másik oldalon az Airbnb legálisan kényszerítheti rá ügyfeleire sajátos értékrendjét úgy, hogy üzleti feltételként köti ki annak elfogadását?” – zárta Rod az Airbnb-nek címzett nyílt levelét.

(forrás: Hetek)

Szólj hozzá

technológia hatalom melegházasság airbnb LMBTQ meleg-lobbi