2016. máj 02.

Meztelen reality: Közérdekű bejelentést küldtek Rogánék jegyzőjének

írta: vigyazo
Meztelen reality: Közérdekű bejelentést küldtek Rogánék jegyzőjének

24 óra alatt 3000-en írták alá a tiltakozást a jogsértő plakátok ellen

32f6381f4ec6bff45f70f709994262e6.jpegAnyák napján számoltunk be arról a tiltakozó levélről, amelyet egy fiatal édesanya írt a Nemzeti Médiahatósághoz a Viasat meztelen reality sorozatát népszerűsítő köztéri reklámkampány leállítását kérve. A nyílt levéllel párhuzamosan petíciós kampány is indult, amelyet egyetlen nap alatt több mint 3000-en írtak alá. Egy budapesti jogász pedig precedensértékű közérdekű bejelentést tett a Belvárosi Önkormányzat jegyzőjének. A kezdeményező azt kérte, hogy a hatóság intézkedjen a jogsértő köztéri plakátok eltávolításáról. UpdateA CitizenGo nemzetközi családvédelmi szervezet is a kiállt a petíció mellett. 

A blogunk által megkérdezett jogi szakértők szerint a Reklámetikai Kódexbe ütköző reklámokkal szemben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és az Önszabályozó Reklámtestület felszólítással élhet a jogsértést elkövető reklámozó felé.

A helyi önkormányzati jegyzők azonban felléphetnek a jogsértő plakátok eltávolítása érdekében és azt ki is kényszeríthetik.

Ez alapján egy budapesti jogász közérdekű bejelentést tett a Belvárosi Önkormányzat jegyzőjének. A beadványt az alábbiakban közöljük, ez mintaként felhasználható további beadványok elkészítéséhez.  

 

Belváros-Lipótváros Önkormányzata

1051 Budapest, Erzsébet tér 4.

Jegyző: dr. Sélley Zoltán

Tárgy: közérdekű bejelentés

 

Tisztelt Önkormányzat!

Alulírott ... (lakhely: ... ; telefonszám: ... , e-mail cím: ...) ezúton

közérdekű bejelentéssel kívánok élni

a Viasat3 televíziócsatorna (üzemelteti a Viasat Hungária Zrt., székhely: 1139 Budapest, Váci útca 99.), „Ádám keresi Évát” című műsorának a kerületben elhelyezett plakátjaival (ha ki kell emelni konkrétan, hogy melyik plakátról van szó, akkor a Deák téri metróaluljáró, 1-es metró bejáratánál található plakátot nevezem meg, de ha lehetséges, ugyanez a kérés valamennyi kerületben elhelyezett, különösen a tömegközlekedési közterületeken, busz- és villamosmegállókban, metróaluljárókban elhelyezett plakátokra vonatkozik) kapcsolatban az alábbiak szerint:

A csatorna újonnan induló, meztelen valóságshowjának plakátjai szerte a kerületben megtalálhatóak, különösen a tömegközlekedési eszközökön (buszmegálló, metróaluljáró) látható testközelből, amely tényt a gyermek és fiatalkorú utazóközönség szempontjából kívánok hangsúlyozni. A plakátokon egy anyaszült meztelen férfi és nő látható, nemi szerveiket pedig egy vékony csíkkal takarták el, amelyen a reklámfelirat olvasható. Véleményem szerint a reklám átlépi a jó ízlés és a jelenlegi közerkölcs határait is, és sem a jogszabályoknak, sem a reklámetikai normáknak nem feleltethetők meg.

A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 9. § (1) bekezdése szerint tilos az olyan reklám, amely a nemiséget súlyosan szeméremsértő nyíltsággal ábrázolja, különösen, amelyik nemi aktust vagy nemi szervet nyíltan ábrázol (pornográfreklám).

A Magyar Reklámetikai Kódex 4 cikkelyének 12-14, passzusai a következőkről szólnak:

– Tilos a reklámozásban az erotika, a szexualitás öncélú – a reklám tárgya, témája által nem indokolt – felhasználása. Az emberi testnek a jó ízlés határai között történő ábrázolása nem kifogásolható, de az ábrázolás módja nem sértheti az emberi méltóságot, a személyhez fűződő jogokat.

A reklám nem tartalmazhat olyan, szexuális tartalmú állítást, amely megalázó lehet a fogyasztók számára.

– A reklám nem összpontosíthat a modellek testére vagy egyes testrészeire úgy, mintha azok tárgyak lennének, ha azok nem kapcsolódnak közvetlenül a reklámozott termékhez. A modellek nem jeleníthetőek meg megalázó, elidegenítő vagy nemre vonatkozóan negatív módon.

A 15. cikkely 15. passzusa továbbá kimondja, hogy a kifejezetten felnőtteknek szánt termékek reklámját tilos gyermek- vagy fiatalkorúnak szóló médiakörnyezetben elhelyezni.

A fentebb felsorolt jogszabályi és etikai normák mellett hivatkoznék arra is, hogy a közerkölcs sértése bűncselekménynek minősül, amennyiben azt valaki „élőben” csinálja, de véleményem szerint a közerkölcs sértése plakáton is megvalósulhat, mint például a jelen esetben meg is valósult. Ezenkívül hangsúlyoznám, hogy gyermek és fiatalkorúak számára is minden további nélkül láthatóak a plakátok, tekintetbe véve, hogy azok számos tömegközlekedési reklámhelyen kihelyezésre kerültek.

Mindezek alapján arra kérem a Tisztelt Önkormányzatot és Jegyző Urat, hogy intézkedjen a plakátok kerületből történő, de különösen a tömegközlekedési közterületekről (metróaluljáró, busz-villamosmegálló) történő eltávolítása iránt olyan módon, hogy megkeresi a reklámszolgáltatókat, és hatósági jogkörénél fogva felszólítja őket a fent említett reklámok eltávolítására, valamint jogköréhez tartozó egyéb intézkedéseket tesz meg a közerkölcssértő reklámok eltávolítása iránt. A köztéri reklámok korlátozott idejére tekintettel kérem a bejelentés mielőbbi kivizsgálását, alapossága esetén pedig a mielőbbi intézkedést is. Kérem ezenfelül a személyes adataim titkos kezelését.

Budapest, 2016. május 2.

Tisztelettel,

Szólj hozzá

viasat hatalom petíció reality show érték/ítélet