2015. ápr 12.

6 aktív tipp a hatékonyabb tanuláshoz

írta: vigyazo
6 aktív tipp a hatékonyabb tanuláshoz

Felejtsd el az értelmetlen technikákat!

bigstock-college-student-study-in-the-c-45513874.jpg

Munkahelyi tanfolyamra vagy iskolai vizsgára készülsz? Szakértelmet próbálsz szerezni? Jellemző rád az utolsó perces magolás, az egész napos tanulás mindössze egy tantárgyra és a tananyag folytonos újraolvasása? Valamit rosszul csinálsz.

Henry Roediger és Mark McDaniel, a St. Louis-i Washington Egyetem professzorai megállapították, hogy a diákok zöme teljesen értelmetlen technikákat használ a tanuláshoz. A legtöbben jegyzeteik és könyveik újraolvasásával próbálkoznak. Laborkísérletek és a diákok megfigyelésének eredményei igazolják viszont, hogy e módszerek rendkívül hatástalanok. Az aktív tanulási technikák, mint például a tanulókártyák használata, vázlatok írása, rajzok készítése, önmagunknak feltett kérdések jóval eredményesebbnek bizonyultak.

the-students-learning-and-growth.jpg

A tanulás helyes módszerének felfedezése tudományos feladat. Henry Roediger, Mark McDaniel és Peter Brown író néhány éve könyvet publikált a tanulás tudományáról kutatásokra alapozva Make It Stick: The Science Of Successful Learning (Jegyezd meg: A sikeres tanulás tudománya) címmel. Roediger 6 tippet fogalmazott meg a hatékony tanuláshoz.

A következőkben az új tudás elsajátításának legjobb módjairól olvashatsz a hosszú távú siker érdekében, úgyhogy foglalj helyet és készítsd a tolladat.

1. Kézzel jegyzetelj! Legyél akár egy unalmas megbeszélésen vagy egy főiskolai előadáson, használj papírt és tollat. Roediger szerint „gépelés közben a diákok hajlamosak csupán hallgatni az információt, mert diktálnak nekik”. A kézírás lassabb, „úgyhogy többet kell gondolkozniuk az anyagról, hogy megértsék”, mondja a professzor. Valóban nehéznek tűnhet papírt és tollat ragadni az osztályban az elektronikai eszközök világában, de így sok időt takaríthatsz meg a lecke későbbi megtanulásához.

2. Gyakorolj! Hagyj fel ugyanazon résznek a húszszori újraolvasásával. A gondolkodás és az emlékezet fejlesztése frissen tartja az információkat. Roediger egyik saját tanulmánya szerint azok, akik megírtak egy tesztet, a későbbi vizsgán sokkal jobban teljesítettek, mint azok, akik ezt nem tették. Ez nem csak az információra való emlékezésről szól, hanem az agy izmainak használatáról az adatok észben tartásához. Ez az, amit egy teszt – és a való élet – megkíván tőlünk.

3. Oszd be a tananyagot! A magolás sok infót juttat a fejedbe rövid idő alatt, ami ugyanolyan gyorsan el is felejtődik. Roediger azt írja, hogy „a tananyag felosztása segít beágyazni a tudást a hosszú távú memóriába”. 

4. Aludj rá egyet! Az egész éjszakai tanulással elsajátított anyag nem kerül be a hosszú távú memóriába. Hogyha valamit észben akarsz tartani, iktass be némi alvást is. Az agynak időre van szüksége ahhoz, hogy befogadja és feldolgozza mindazt, amivel foglalkoztál. Ez pedig alvás közben történik.

5. Tanulj párhuzamosan! Hogyha például három vizsgád van a héten, amire összesen három napod van felkészülni, Roediger szerint ne csak egy tárgyat ossz be egy napra. Szentelj egy kis időt minden nap az összes tárgyra, így valószínűbb, hogy brillírozni fogsz a vizsgákon. Roediger egy 2012-es tanulmányt idéz, ami azt mondja, hogy hajlamosabbak vagyunk összekeverni hasonló dolgokat, ha azt egyszerre tanuljuk meg, mintha valamennyi szünetet iktatunk be, ami alatt mást tanulunk.

6. Teszteld magad, tegyél fel kérdéseket! A professzor szavai így hangzanak: „Készíts gyakorló feladatokat és oldd meg ismételten, miközben tanulsz”. Ez itt kapcsolódik a 2. tipphez, hogy találj technikákat az információk előhozására az agyadból. Ráadásul ezzel a módszerrel arra is rá fogsz jönni, hogy min kell még dolgoznod.

(írta: siera)

Szólj hozzá

tanulás életmód kvantum