Terror az Alpok felett? / Frissítve
Három forgatókönyv a Germanwings tragédiájára
“Minden lehetőséget meg kell vizsgálni, de a terrortámadás nem a legvalószínűbb forgatókönyv” - mondta egy nappal a Germanwings járatának lezuhanása utána francia belügyminiszter. Bernard Cazeneuve tehát már sokkal árnyaltabban fogalmazott, mint a Fehér Ház, ahol alig néhány órával a tragédia után Bernadette Meehan, a Nemzetbiztonsági Tanács szóvivője kategorikusan kijelentette: “nincs terrorizmusra utaló jel”. Frissítés: A fekete doboz adatai nyomán a francia hatóságok megerősítették: a másodpilóta szándékosan vezette a földnek a gépet, amint arról szerdai cikkünkben először írtunk.
Frissítés: Andreas Lubitz másodpilóta vezethette szándékosan zuhanásba a Germanwings járatát, írja a Wall Street Journal, a nyomozást vezető francia főügyész bejelentése nyomán.
Andreas Lubitz, 28 éves német pilóta
Lubitz 2013. szeptemberében csatlakozott a Germanwings flottájához, 630 órát repült. A fekete doboz adatai alapján, szándékosan zárta ki a kapitányt, nem válaszolt egyetlen felszólításra sem, miközben a pilótafülében csendben, nyugodtan lélegezve ült.
Frissítés: A hangfelvételeket rögzítő fekete dobozból származó adatok még rejtélyesebbé teszik a tragédiát. A vizsgálatot végzők szerint az egyik pilóta elhagyta a pilótafülkét még a gép süllyedése előtt, és később már nem tudott visszamenni a kabinba, hiába próbálták meg betörni az ajtót. Az információt a New York Times közölte először, az Index összefoglalója itt olvasható. A szeptember 11-ei merényletek után hoztak intézkedést arról, hogy a repülőgépek pilótafülkéit kívülről nem lehet kinyitni.
Eddig nincs olyan bizonyíték, ami egyértelműen műszaki magyarázatot adna. Ezért számolnunk kell a szándékos emberi felelősség lehetőségével is
- idézi a New York Times a vizsgálatot vezető részt francia hatóság egy munkatársát.
Amennyiben az amerikai lap információi helytállóak, az utolsó nyolc perc szinte felfoghatatlan borzalom volt a gépen utazók számára, akiknek a szemei előtt zajlott mindez, miközben a gép folyamatosan, meredeken süllyedt az Alpok irányában.
Ezen a videón látható, milyen biztonsági előírások vonatkoznak az A320-as pilótafülke ajtajának nyitására:
Mi utalhat arra, hogy terrortámadás történhetett? Három kérdés és három lehetséges forgatókönyv:
1. A Germanwings légitársaság szerint a pilóták nem kértek és nem is kaptak engedélyt arra, hogy az utazómagasság elérése után süllyedést kezdjenek. A kommunikáció hiánya és a repülési tervtől való eltérés a pilóta (vagy pilóták) szándékos magatartása következtében is bekövetkezhetett - ahogy a tavaly eltűnt Malaysian Airline MH370 esetében is gyanítják. (Pilóta vezette szándékosan az óceánba az Egypt Air 990 járatát is 1999-ben.)
Összeállításunk a pilóták öngyilkossága miatt bekövetkezett légi katasztrófákról itt olvasható.
Frissítés: egy olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy az A320-as pilótafülkéjének ajtaját vészhelyzetben az utaskísérők kóddal nyithatják, ezt azonban belülről blokkolni lehet. Bővebben itt.
Frissítés2: A brit Independent szerint szakértők a pilóta öngyilkosságát valószínűsítik. Bővebben itt.
2. A repülőgép némán rohant a végzetébe: a 8 perces süllyedés alatt nem adott le vészjelzést, és nem válaszolt a földi irányítás riasztására sem. Erre magyarázatot adhat az, ha a pilótákat a fedélzeten lévő terroristák megtámadják, megölik vagy cselekvésképtelenné teszik. (Dulakodásra valószínűleg nem került sor, mert a repülőgép mozgása egyenletes volt). A pilóta nélkül maradt repülőt a támadók nem tudták vagy talán nem is akarták irányítani, így ütközött a hegyoldalnak.
3. Azt a szemtanúk és a radarfelvételek is megerősítik, hogy a gép épségben ért egészen alacsony magasságig. A roncsokat mégis viszonylag nagy területen és egészen apró darabokban találták meg, ami arra utalhat, hogy a gép közvetlenül a becsapódás előtt felrobbanhatott. Ezt okozhatta a reülőgép hátsó részén elrejtett robbanószerkezet, amit a terroristák szándékosan (vagy akár véletlenül) működésbe hoztak, amikor már elkerülhetetlen volt az ütközés. Frissítés: A szétszóródott apró darabokra a sziklás hegyoldal és a becsapódás nagy sebessége is magyarázatot adhat, így a vizsgálat jelenleg abból indul ki, hogy a gép épségben csapódhatott be.
Természetesen információk hiányában a fenti lehetőségek egyikét sem lehet megerősíteni, de egyelőre kizárni sem. Egy nappal a tragédia után csak a kérdések biztosak.
Frissítés: Az iho.hu honlapján egy kitűnő összeállítás arról, amit eddig tudni lehet a tragédiáról.